bloggkollen

Alla inlägg den 26 januari 2011

Av Emma Graemer - 26 januari 2011 16:54

Fick testa att skapa en egen hemsida på weebly.com i måndags. Gillade det skarpt!! En uppgift vi har till på fredag är att fundera över hur man skulle kunna använda sig av det i undervisningen. Skulle jag kunna använda det i matematiken och språket?


Ja, det skulle jag kunna göra. En idé kan vara att eleverna får skaffa varsin hemsida. Den får handla om vad som helst (nästan) bara de skriver och använder sig av sitt skriftspråk. En nackdel här skulle kunna vara att en del elever inte kommer på vad de ska skriva om. För att lösa det problemet kan jag som lärare ge eleverna riktlinjer för hur och vad de ska skriva om. Hemsidan ska handla om dem själva. Vad tycker de om att göra? Hur skulle de beskriva sig själva? Flera frågor kan självklart ställas.

Inom matematiken kan de göra en hemsida om ett tema som de jobbar med just då. Temat kan vara mätning av längdenheter. De kan skriva om de olika enheterna, jämföra dem, berätta hur de har gått till väga när de har mätt ett specifikt föremål.


När man har en mottagare oavsett vad man skriver vill man att den människan ska tycka om det man gör. Eleverna kommer bli medvetna om att deras hemsidor kommer visas för andra, t.ex deras föräldrar. Det kommer bidra till att eleverna anstränger sig för att mottagaren/mottagarna ska bli nöjda vilket i sin tur leder till ett bra resultat av deras hemsidor.

//Emma

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bloggen handlar om min kurs som jag läser just nu på Uppsala universitet. Här kommer jag att skriva om de uppgifter vi blir tilldelade och mina tankar och reflektioner om allt vi gör!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Reflektioner + uppgifter


Ovido - Quiz & Flashcards